پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251268
بلوغ زودرس؛ زايش واقعيتي از بطن «فضاي مجازي»!/ نشانه‌هايي که از بلوغ‌زودهنگام کودکان خبر مي‌دهند
تاریخ انتشار : 1400/12/04 09:54:54
نمایش : 1039
روانشناس و مستندساز اجتماعي گفت: کرونا و آموزش مجازي باعث رويارويي دانش آموزاني شد که زودتر از موعد با برخي از حقايق زندگي آشنا شدند و در اين ميان دشمنان ما داده هاي آلوده اي را در نت بارگذاري کردند و همين امر گذشته از خطر انحراف سبب بلوغ زودرس گروهي از آنها شده است.

به گزارش گزارش خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با دنياگيري کرونا و شيوع اين بيماري نوظهور در کشورمان نظام آموزشي دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «آموزش علوم» مجبور شدند بدون در نظر گرفتن زيرساخت ها آموزش مجازي را جايگزين آموزش حضوري کنند.

گرچه اين اقدام در بسياري از کشورهاي پيشرفته جهان به عنوان ساختار اصلي نظام تعليم و تربيت انتخاب شده و بايد در کشور ما پيش از اين و دست کم براي جبران کمبود فضاهاي آموزشي استفاده از آموزش مجازي در اولويت قرار مي گرفت، اما اين اتفاق در حالي افتاد که جبر و الزامي که محدويدهاي کرونايي ايجاب کرده بود؛ اين واقعيت را رقم زد.

با اين وجود برخي از گزارش ها در ماه هاي نخستين شيوع کرونا به ويژه در آغاز سال تحصيلي1400-1399 برخي از پژوهشگران و سازمان هاي پژوهشي تبعات منفي و بازدارنده اي چون افت تحصيلي را گزارش کردند که اين افت متاسفانه حاصل ورود دانش آموزان به فضايي آلوده و بي مانع و رادع به نام اينرنت بود.

به مرور زمان بسياري از متوليان نظام روانشناسي کشور، آسيب شناسان و کارشناسان نظام آموزشي در گفت و گوهاي مکرر خود از معضلي ديگر به نام بلوغ زودرس شکايت کرده و خانواده ها را از وقوع اين پديده نادر آگاه کردند.

از طرفي مهار سويه دلتا در کشور و بازگشايي مدارس اين نويد را مي داد که تبعات منفي و آسيب هايي که حاصل حضور دوساله دانش آموزان و حتي دانشجويان در فضاي مجازي بوده، به همين جا ختم شود؛ اما متاسفانه ظهور واريانت اوميکرون و تعطيلي دوباره مدارس اين نگراني ها را نه تنها افزايش داد بلکه موجب تسري آن به عموم خانواده ها و مسئولان و فعالان حوزه هاي مذکور شد.

 

از طرفي اين روزها برخي از گلايه ها از اصرار مسئولان دولت و آموزش و پرورش در امر بازگشايي مدارس از رسانه هاي خودي به گوش مي رسد که بايد خطاب به اين دسته از رسانه ها گفت که دولتمردان و مسئولان نظام آموزشي مصداق تمثيل از عقرب جراره به مار غايشه پناه بردن بوده است؛ به اين معني که متوليان امر آموزش به رغم آگاهي از مخاطرات کرونا بازگشايي را ارجح دانسته به اين اميد که بتوانند آموزش مجازي را براي مدتي بحالت تعليق در آورند شايد در اين فاصله بتوانند راهکاري براي قانونمند کردن حضور کودکان و نوجوانان در فضاي مجازي بيابند و آنها را از خطرات فراواني که در کمين فرزندان معصوم اين آب و خاک است، نجات دهند.

حال براي آگاهي بيشتر خانواده ها با يکي از روانشناسان و ان سازمان بهزيستي پيرامون بلوغ زودرس و دلايل و عوامل وقوع اين پديده گفت‌و‌گو کرده ايم.

***

جعفر ولدخاني روانشناس‌تربيتي و مستندساز اجتماعي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در رابطه با بلوغ زودرس خاطرنشان کرد: اصطلاحا بلوغ زودرس به يکي از اختلالات رشد فيزيکي در کودکان اطلاق مي شود که پيش از سن وسال اصلي بلوغ به اين اختلال مبتلا مي شوند. در گذشته از ميان هر پنج هزار کودک، يک کودک به بلوغ زودرس مبتلا مي شدند؛ آن هم در شرايط و موقعيت هاي خاص و ويژه‌اي چنين کودکاني به اين اختلال هورموني مبتلا مي شدند.

وي اضافه کرد: متاسفانه در يکي دو سال اخير به دلايل فراواني از جمله ورود بدون مانع و رادع دانش آموزان در فضاي مجازي شمار قابل توجهي از دانش آموزان دختر و پسر در معرض بلوغ زودرس قرار گرفته اند که بي ترديد فراهم نبودن زيرساخت هاي آموزش مجازي سبب پيدايش و گسترش چنين پديده‌اي شده است.

 

اين روانشناس در بخش ديگري از اظهاراتش تصريح کرد: بلوغ زودرس در برخي از مواقع از  ضربه هاي مغزي ناشي از تصادفات و سوانح رانندگي يا ابتلا به برخي از بيماري ها که سبب ايجاد التهابات مغزي مي‌شود، پديد مي آيد؛ گاها به واسطه کم کاري تيروئيد هم بلوغ زودرس ايجاد مي‌شود. در مجموع براي ابتلا به بلوغ زودرس فاکتورهاي بسياري وجود دارد که همان‌طور که گفتم در دهه هاي گذشته به ندرت و از ميان هر پنج هزار کودک يک کودک ممکن بود متاثر از چنين فاکتورهايي به بلوغ زودرس مبتلا شود؛ اما امروزه حضور در فضاي مجازي و برخورد بي‌واسطه با يک سري داده هاي اينترنتي متاسفانه بلاي جان کودکان و دانش‌آموزان ما شده است.

ولدخاني در بخش ديگري از سخنانش عنوان کرد: شايد بسياري از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در اصراري که در امر بازگشايي مدارس به خرج دادند، به واسطه تمام خطرهايي که آموزش حضوري و بازگشايي مدارس و کلاس ها داشت، با هدف دور کردن دانش آموزان از فضاي مجازي بود. چراکه کرونا باعث شده بود که زيرساخت هاي فضاي مجازي در کشور ما شکل نگيرد و همين مسئله موجب تبعات و عوارضي مانند بلوغ زودرس شد.

 

 

وي در ادامه افزود: شايد در ابتداي امر که مدارس تعطيل شدند و آموزش مجازي باب شد، هيچ کس به اين نکته توجه نکرده بود که روزي افت تحصيلي و بلوغ زودرس گريبانگير دانش آموزان شود؛ شايد هم تصور بر اين بود که خانواده ها مي توانند فرزندان خود را کنترل کنند. کما اينکه اينگونه هم بوده و برخي از خانواده ها توانسته اند اين فضا را مديريت کنند؛ اما اگر در ميان خانواده‌ها بخش ناچيزي را هم در نظر بگيريم که نتوانسته و نتوانند در کنترل فرزندان خود موفق عمل کنند، مشکلاتي پيش مي آيد که امروزه شاهد آن بوده ايم.

ولدخاني ادامه داد: بخش نگران کننده اين موضوع صرفا بلوغ زودرس نيست و متاسفانه در معرض بلوغ زودرس و مفسده‌ها و انحرافات جنسي و اخلاقي قرار گرفتن اين پديده شوم که با تلاش بدخواهان ما رقم خورده و هر روز دامنه هاي وسيع تري پيدا مي‌کند، بسيار تاسف بار و خطرناک است. با اين وجود براي برخي از خانواده ها نشانه ها و علائم بلوغ زودرس توجه کنند؛ برخي از علائمي که در دختران نشانه بلوغ زودرس است، بزرگ شدن اندام هاي شيرده زنانه و آغاز زودهنگام عادات ماهانه است و در پسران مهمترين عوامل آن بم و دورگه شدن شدن صدا است و رشد زودهنگام موهاي زائد هم يکي از نشانه هايي است که هم در دختران و هم پسران مي توان نشانه اي از بلوغ زودرس قلمداد کرد.

 

اين روانشناس با بيان اينکه خانواده ها بايد توجه کنند که برخلاف تصوراتي که مدام تکرار مي شود که بلوغ زودرس شايد خطرات آنچناني نداشته باشد، اما بايد مراقبت کنند، ادامه داد: برخي از تبعات آن مي‌تواند در بحث چاقي و متوقف شدن رشد قدي و جسمي و رشد استخوان ها جلوه کند. ضمن آنکه يکي از خطراتي که در ميان دختران بيشتر شايع است ابتلا به بيماري هايي چون سرطان‌سينه است که بعضاً از بلوغ زودرس ناشي مي شود.

ولدخاني در خاتمه سخنانش تصريح کرد: با توجه به آنچه گفته شد من توصيه مي کنم که خانواده ها در وهله اول سعي کنند طوري فرزندان خود را کنترل کنند که موجب بي اعتمادي آنها نشود که در چنين شرايطي وضعيت خيلي حادتر خواهد شد و در وهله بعد اولياء محترم نهايت همکاري با مدارس در امر آموزش حضوري به عمل بياورند؛ چرا که آموزش مجازي فارغ از معضلاتي چون بلوغ زودرس خطرات و تهديدهايي بالقوه در خود دارد که در استفاده کنترل نشده اينترنت ناشي مي شود که اميدواريم هرچه زودتر مشکل کرونا حل شود و تمام مردم جهان به زودي از شر اين بيماري عجيب و مشکوک رهايي پيدا کنند و رويه آموزش مانند گذشته در مدارس و تحت نظر معلمان گرامي و اولياء مدارس پي گرفته شود؛ انشاءالله

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html